Ой, весела в нас зима... Знову пдають сніжинки на дерева та будинки... Про зимові явища та зміни у природі дізнаються діти у нашому закладі протягом зими. Як завжди навчання дітей буде супроводжуватися веселими зимовими розвагами: катанням на санках та лижах, ліпленням зі снігу, іграми у сніжки тощо.

Гурток "Веселі музики"

 

В сучасній дошкільній освіті багато уваги приділяється підготовці дітей до школи, а саме їх інтелектуальному розвитку. В цьому контексті художньо-естетичний розвиток дітей відходить на задній план. Та не варто забувати про неоціненний вклад мистецтва у всебічний розвиток дітей.

Однією з важливих складових мистецтва є музика. Вона є багатогранним діамантом у розвитку творчої особистості, яка здатна логічно та креативно мислити, створюючи власний «продукт».

Діти дошкільного віку легко входять в світ музики і разом з нею пізнають світ, виробляють навички та вчаться творити. При правильній взаємодії педагога та батьків діти вчаться слухати та чути музику, володіти власним голосом та рухами, відтворювати на дитячих музичних інструментах музичні твори.

Формування музикальності у дітей сприяє не тільки їх музичному, художньо-естетичному розвитку. Займаючись музикою малюки мають змогу розвиватися фізично, танцюючи таночки, виконуючи вправи та граючи в ігри. Розвитку дрібної моторики сприяють ритмічні вправи та гра на музичних інструментах. Ознайомлення зі звуковисотним співвідношенням звуків формуються логіко-математичні поняття.

В той час, як голосом володіють всі, діти, що вміють грати на музичних інструментах вирізняються унікальністю та викликають схвальне ставлення однолітків та дорослих. Тому зацікавленість музичними інструментами слід підтримувати та розвивати.

Користь від музичних занять дошкільників є великою та фактори її впливу на особистість можна ще перелічувати довго. Педагогам слід визначити найоптимальніші форми організації музичної діяльності, щоб вони були цікавими та глибоко розвивали дітей, що мають особливі музичні здібності, зокрема, здібностей до гри на музичних інструментах.

Однією з форм ознайомлення дітей з музичними інструментами та формування навичок гри є гурткова робота, яка організовується в дошкільних навчальних закладах музичними керівниками, або іншими кваліфікованими спеціалістами за підтримки адміністрації та батьків.

 

Особливу роль музичного мистецтва в естетичному вихованні дошкільників відзначали багато вітчизняних учених, які стверджували, що в процесі залучення до нього діти набувають навиків і умінь, необхідних для створення оригінальних творів, у тому числі інструментальних.

Ознайомлення дошкільнят з музичними інструментами відбувається через різні форми організованої життєдіяльності: музичні заняття, індивідуальна робота, самостійна музична діяльність, відвідування концертів, гурткова робота тощо. Заняття гуртка, з вище перерахованого, найглибше мають змогу занурити дітей в світ інструментальної музики, навчити дітей взаємодіяти декількох виконавців.

Саме на організацію такого гуртка спрямована програма «Веселі музики». Реалізувати її завдання можливо, насамперед, за наявності кваліфікованого спеціаліста – музичного керівника, або іншого педагога з відповідною музичною освітою.

Програма «Веселі музики» розроблена згідно з вимогами нової редакції Базового компонента дошкільної освіти України та Програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі».

Гурток спрямовано на ознайомлення дітей з інструментальним музичним мистецтвом. Насамперед це ознайомлення з дитячими музичними інструментами та способами видобування звуку на них. В процесі музикування у дітей відбувається загально-музикальний розвиток – чуття ритму, ладу, звуковисотний слух тощо.

Для проведення повноцінних занять гуртка необхідно створити сприятливі умови.

Насамперед треба подбати про приміщення для занять. Це може бути як спеціально обладнана кімната так і музичний зал, в якому знаходяться всі необхідні інструменти і матеріали.

Орієнтовний перелік необхідного обладнання:

-         дитячі музичні інструменти: дерев’яні палички, шумові коробочки, барабан, бубни, брязкальця, маракаси, дерев’яні ложки, металофони, ксилофони, набір дзвіночків, сопілки, тріскачки та інші;

-         музичний інструмент – фортепіано або баян;

-         музичний матеріал, ноти;

-         аудіо та відео техніка та записи;

-         фланелеграф або магнітна дошка;

-         дидактичні ігри.

 

Принципи, за якими будується робота гуртка:

 

-         Від простого до складного.

-         Від дійсності – через мистецтво – до життя.

-         Єдності навчально-пізнавальної та творчої діяльності.

-         Активності, доступності, цілісності систем.

Відбір дітей до гуртка проводиться у формі індивідуального прослуховування дітей, під час якого дитина має без помилок чисто, чітко, ритмічно відстукати долонями запропоновані ритмічні малюнки різної фактури (проспівати просту знайому пісеньку, чітко інтонуючи задану мелодію; на музичному молоточку простукати ритмічний малюнок).

 

Очікувані результати:

 

-         розвинені загально-музичні здібності у дітей;

-         проявляють інтерес до діяльності з музичними інструментами, предметами, що утворюють звук;

-         використовують набуті знання, вміння під час самостійної діяльності та сюжетно-рольових ігор;

-         діти мають гарну уяву й фантазію, здатні до імпровізації;

-         проявляють ініціативу, творчість при діяльності з музичними інструментами.

 

Метою гуртка «Веселі музики» є:

розвиток музичних здібностей дітей шляхом заохочення їх до виконавської діяльності.

 

Досягненню результативності сприятимуть чітко визначені завдання гуртка:

-         Ознайомлення з дитячими музичними інструментами та прийомами гри на них.

-         Розвивати музичні здібності дітей: чуття ритму, звуковисотний слух, ладове чуття тощо.

-         Формувати навички ансамблевої гри на музичних інструментах.

-         Розвивати навички творчої імпровізації.

-         Сприяти формуванню естетичного смаку.

-         Виховувати любов до музичного мистецтва.

 

 

 

Зміст роботи та умови реалізації програми

 

Програма розрахована на 4 теоретичних (вересень) та 32 практичних заняття (жовтень-травень) проведених з періодичністю 1  заняття на тиждень тривалістю 20 хвилин.

Кожне заняття має тему, чіткий програмовий зміст та визначений матеріал, необхідний для проведення заняття. Завдання розраховано на два півріччя, закінчення кожного з яких відзначається звітним концертом.

 

Орієнтовний тематичний план гуртка

№ з/п

Тема

Програмові завдання

Матеріал

1

«Знайомство дітей з оркестром»

 

 

·       ознайомити з поняттям        «оркестр»;

·       вчити вслухатися в музику;

·       вчити передавати ритмічний малюнок та пульсацію музики хлопками, притупами, дерев’яними паличками;

·       розвивати метро-ритмічний слух, навички гри на брязкальцях;

·       виховувати любов до музики.

Ілюстрації до поняття «оркестр», тести для вивчення чуття ритму, дерев’яні палички та брязкальця.

 

2

«Знайомимося»

·         ознайомити дітей з прийомами гри на барабані та бубні;

·         вчити дітей розрізняти інструменти за тембром, поплескувати ритмічний малюнок слів;

·         розвивати метро-ритмічний слух, навички гри на барабані, бубні, брязкальцях, навички гри в шумовому оркестрі;

·          виховувати стійкий інтерес до оркестрової музики.

Посилка з музичними інструментами: барабан, бубон та брязкальця

3

«Марш і танець»

·         розвивати вміння гри на музичних інструментах – бубон та барабан.

·         звернути увагу дітей на темброві відмінності звучання барабана та бубна

·         ознайомити із використанням цих інструментів у музичних творах різних за жанром

·         формувати вміння імпровізувати на знайомих музичних інструментах

Музичні інструменти: барабан, бубон

4

«Веселі малюки»

·         розвивати вміння гри на музичних інструментах – маракасах та брязкальцях

·         звернути увагу малюків на схожість прийомів гри на цих інструментах та відмінність їх звучання

·         виховувати інтерес до шумових інструментів

Музичні інструменти: маракаси та брязкальця.

5

«Дощик жабку налякав»

 

 

·         ознайомити з прийомами гри на металофоні, вчити дітей грати на одній  висоті різні ритмічні малюнки, вчити дітей розрізняти тривалість звуків;

·         розвивати навички гри на металофоні, метро-ритмічний слух;

·         виховувати потребу в творчості.

Музичні інструменти: металофон, барабан, бубон та брязкальця.

 

 

6

«Прилетіла пташечка»

·         вчити виконувати нескладний ритмічний малюнок на металофоні на      двох звуках, вчити дітей розрізняти низькі та високі звуки, регістри;

·         розвивати метро-ритмічний та звуковисотний слух, навички гри на металофоні;

·         виховувати бажання виконувати музику.

Металофон.

 

7

«Сонечко грається»

·        вчити дітей відчувати та розрізняти лади (мажор, мінор), виконувати нескладний ритмічний малюнок на металофоні на двох звуках, вчити дітей розрізняти низькі та високі звуки, регістри;

·        виховувати любов до музики та викликати цікавість до творчості.

 

Музичні інструменти

 

8

«Із піснею по сходинках»

·        вчити дітей відчувати та розрізняти лади (мажор, мінор), показувати  рукою рух мелодії, виконувати просту мелодію (поступовий рух вгору та вниз), вчити дітей розрізняти низькі та високі звуки, регістри.

 

Музичні інструменти: металофон та бубон

 

9

«Лисиччина пісенька»

·        вчити дітей відтворювати прослуханий ритмічний малюнок, показувати рукою рух мелодії, виконувати просту мелодію (поступовий рух вгору та вниз);

·        розвивати метро-ритмічний та звуковисотний слух, навички гри на знайомих музичних інструментах.

 

Музичні інструменти: металофон та брязкальця

 

10

«Веселі звірята завітали в гості»

 

 

·        вчити дітей розрізняти тривалості звуків, відтворювати простий      ритмічний малюнок, виконувати просту мелодію (поступовий рух вгору та вниз);

·        розвивати ансамблевість гри, навички гри на знайомих музичних інструментах.

 

Фланелеграф, металофон

11

«Весело

дзвенить

дзвінок»

 

 

·        вчити дітей розрізняти тривалості звуків та динамічні відтінки, відтворювати простий ритмічний малюнок, виконувати просту мелодію.

 

Фланелеграф, металофон

12

«Ляльки танцюють»

 

·           відтворювати простий ритмічний малюнок, виконувати просту мелодію;

·            розвивати навички гри на інструменті з відповідною динамікою, навички відтворення пульсації музики на ударних інструментах.

 

 

Ударні інструменти, фланелеграф, дзвоники

13

«Плаче наша киця»

·        вчити дітей розрізняти динамічні відтінки, складати найпростіші      партитури та виконувати музику за записом партитури;

·        розвивати навички гри на інструменті з відповідною динамікою, навички відтворення пульсації музики на ударних інструментах.

 

Ударні інструменти, фланелеграф, дзвоники

14-15

«Підготовка артистів»

·        вчити дітей застосовувати набуті знання в творчій діяльності, висловлювати та відстоювати свою думку;

·        розвивати музичний смак;

·        виховувати психологічну готовність до виступу.

 

Вивчені музичні інструменти

16

Підсумковий концерт

«Заходьте в гості»

 

·        формувати цілеспрямованість, відповідальність, дисциплінованість,  самооцінку;

·        виховувати психологічну готовність до виступу.

 

Вивчені музичні інструменти

17

«Танець полька чарівний»

 

·        вчити дітей розрізняти динамічні відтінки, вкладати найпростіші партитури та виконувати музику за записом партитури;

·        розвивати навички гри на музичному інструменті з відповідною динамікою, навички відтворення пульсації музики на ударних інструментах.

 

Ударні інструменти, фланелеграф

18

«Чарівна паличка»

 

·        ознайомити дітей з диригентським жестом, вчити складати  найпростіші партитури та виконувати музику за записом партитури;

·        розвивати вміння користуватися сіткою на 2/4 та розуміти її, навички відтворення пульсації музики жестом.

 

Фланелеграф, музичні інструменти

19

«Чарівний паровоз»

·        вчити дітей вчити дітей володіти диригентським жестом та розуміти його, розрізняти динамічні відтінки, складати найпростіші партитури та виконувати музику за записом партитури.

·        розвивати навички гри на інструменті з відповідною динамікою за показом диригента.

 

Музичні інструменти

20

«Як козаки танцювали»

 

·        вчити дітей володіти диригентським жестом та розуміти його,  розрізняти динамічні відтінки, складати найпростіші партитури та виконувати музику за записом партитури;

·        розвивати навички гри на музичному інструменті за показом диригента.

 

Ілюстрації, музичні інструменти

21

«Веселі ложкарі»

·        ознайомити з музичним інструментом ложки та прийомами гри на ньому;

·        вчити складати найпростіші партитури та виконувати музику за записом партитури;

·        розвивати навички гри на музичному інструменті за показом диригента.

 

Музичні інструменти та ложки.

22

«Чарівна паличка»

·        вчити дітей користуватись диригентським жестом на 2/4 та 3/4 та   розуміти його;

·        розвивати вміння виконувати музику в характері.

 

Музичні інструменти

23

«Народна пісня»

 

·        вчити складати найпростіші партитури та виконувати музику за записом партитури, виконувати пісню ансамблем з виконавцями.

 

Музичні інструменти

24

«Співай, сопілочка»

·       ознайомити з музичним інструментом сопілка та прийомами гри на ньому;

·        вправляти у грі на сопілці;

·        розвивати навички гри на інструменті за показом диригента, навички акомпанувати співакам.

 

Музичні інструменти та сопілка

25

«Королева Тріскачка»

 

·        ознайомити з музичним інструментом тріскачка та прийомами гри на  ньому;

·        вправляти у грі на тріскачці;

·        розвивати навички гри на музичному інструменті за показом диригента, навички акомпанувати співакам.

 

Музичні інструменти та тріскачка.

26

«Весну зустрічаємо»

 

·        ознайомити з прийомами звуковедення (стакато, легато);

·        вправляти диригента у показі прийомів звуковедення;

·        розвивати навички виконання на інструменті плавної мелодії.

 

Музичні інструменти

27-28

«Чудовий наш оркестр»

·        вчити дітей застосовувати набуті знання в творчій діяльності, висловлювати та відстоювати свою думку;

·        розвивати музичний смак.

 

Вивчені музичні інструменти

29

«Вийди,вийди, сонечко»

·        ознайомити дітей із засобами музичної виразності;

·        вправляння у виконанні твору в характері та з потрібними засобами виразності;

·        розвивати вміння відтворювати характер звуковедення.

 

Музичні інструменти

30

 

«Дівчина Весна»

·        ознайомити з  ознайомити дітей із засобами музичної виразності;

·        вправляння у виконанні твору в характері та з потрібними засобами виразності;

·        розвивати вміння відтворювати характер звуковедення.

Музичні інструменти.

31

«Чарівні дзвіночки»

 

·        вчити дітей відтворювати прослухану мелодію, показувати рукою рух мелодії, виконувати складну мелодичну лінію;

·        розвивати метро-ритмічний та звуковисотний слух, навички гри на знайомих музичних інструментах.

 

Музичні інструменти

32

«Весела розминка»

·        вчити дітей відтворювати прослухану мелодію, показувати рукою рух мелодії, виконувати складну мелодину лінію, виконувати уривки твору групами інструментів.

 

Музичні інструменти

33

«У королівстві імпровізації»

 

·        вчити дітей імпровізувати на музичному інструменті, створювати власні музичні твори та записувати їх.

 

Музичні інструменти.

34-35

«Підготовка артистів»»

 

·        вчити дітей застосовувати набуті знання в творчів діяльності,  висловлювати та відстоювати свою думку;

·        розвивати музичний смак;

·        виховувати психологічну готовність до виступу.

 

Музичні інструменти

36

Підсумковий концерт

«А музика звучить»

 

 

·        формувати цілеспрямованість, відповідальність, дисциплінованість та самооцінку;

·        виховувати психологічну готовність до виступу.

Всі вивчені музичні інструменти.

 

Основні показники компетентності:

 

1.  Діти повинні сприймати музичні твори та емоційно їх переживати; вміти визначати їх характер, темп, настрій, динаміку, мелодію, правильний варіант гармонії.

2.  Вміти грати на музичних інструментах, правильно володіти технікою гри на музичних інструментах, видобувати красивий звук, грати як послідовно, так і разом.

3.  Підбирати нескладні мелодії на металофоні, ксилофоні, імпровізувати на ритмічних музичних інструментах.

4.  Створювати мелодії, музичні ігри, загадки (тематика: різні настрої, характери, жанри, імітація пташок, звірят).

5.  Вміти відтворювати різні ритми на музичних інструментах.

6.  Вміти визначати характер звучання дитячих музичних інструментів.

7.  Підспівувати музичному керівникові мелодії, які виконують на інструментах.

8.  Вміти грати в ансамблі, дотримуючись загального темпу, своєчасно вступати в гру і закінчувати її, користуючись елементарними динамічними відтінками.

9.  Знати назви нот (До-Сі) та їх розташування на металофоні.

10.  Диригувати грою музичного керівника, оркестром.

11.  Діти повинні отримувати задоволення від самовираження в музиці (власна музична творчість, диригування, гра і імпровізація на музичних інструментах).

 

 

 

 Друк  E-mail

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Яндекс.Метрика