Ось до нас прийшла зима - білосніжна, чарівна... Зимові явища та розваги, як люди зустрічають зиму, як готуються до зимівлі тварини, які птахи зимують в нашій місцевості та як люди їм допомагають - всі ці та інші знання здобудуть діти нашого закладу протягом грудня

Гурток "Цікаві шашки"

Керівник гуртка

 

Панченко Людмила Михайлівна

вихователь

 

Гурток працює за програмою

Програма та методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку гри в шашки

«Цікаві шашки»

Семизорова Валентина Володимирівна

(Лист Інституту інноваційних технологій та змісту освіти від 05.05.2015р. №14.1/12-Г-261)

 

Режим роботи гуртка

 

Дні

Час

Місце проведення

 

Середа / четвер

 

15.40 – 16.00

 

Групова кімната групи «Веселка»

 

 План роботи гуртка

 

з/п

          Тема

       Програмовий зміст

                              Хід заняття

1

Незнайома країна

Ознайомити дітей з історією походження гри шашки, шашковою дошкою та шашками; розвивати пам’ять, мислення, увагу; прищеплювати інтерес до гри

I.Вступна частина

Знайомство з зайчиком Мудрунчиком, що приніс незвичайну гру

II.Основна частина

1.Розгляд шашкової дошки, шашок

2.Розповідь про історію походження гри

3.Перегляд мультфільму «Про поросятко, яке вміло грати в шашки»

III.Заключна частина

1.Облаштування куточка для гри в шашки

2.Підсумок заняття

 

2

Країна шашок

Ознайомити дітей з видами шашок; закріпити історію походження гри; розвивати пам’ять, мислення, увагу; виховувати серйозне ставлення до гри

I.Вступна частина

Читання вірша про шашки

II.Основна частина

1.Розповідь про різні види шашок

2.Гра-вікторина «Що я знаю про шашки?»

3.Д/г «Побудуй шашкову дошку»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

 

 

3

Відомі українські шашкісти

Ознайомити дітей з досягненнями українських чемпіонів шашок; вправляти їх в умінні уважно слухати та виконувати словесну інструкцію; розвивати уяву, пам’ять, образне мислення та дрібну моторику пальців рук; виховувати впевненість у собі, інтерес до гри та бажання продовжувати гру в майбутньому

I.Вступна частина

Д/в «Розкажи про шашки»

III.Основна частина

1.Розповідь вихователя про українських шашкістів

2.Перегляд слайдів про досягнення українських шашкістів

3.Д/г «Шашкова дошка»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

4

Чарівна шашкова дошка

Ознайомити дітей з будовою шашкової дошки та поняттями «біле поле», «чорне поле»; вчити розташовувати дошку поміж двох гравців та шашки на шашковій дошці в початкову позицію; вправляти в умінні орієнтуватися в просторі; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення; виховувати почуття колективізму та вміння зосереджуватися

I.Вступна частина

Бесіда-міркування «Чим цікаві шашки?»

II.Основна частина

1.Розповідь вихователя про будову шашкової дошки

2.Практична робота по виробленню вміння розташовувати шашки на дошці в початкову позицію

3.Д/г «На місця»

III.Заключна частина

1.Вправа «Біле поле-чорне поле»

2.Підсумок заняття

 

5

Білі та чорні шашки

Ознайомити дітей з білою та чорною шашками; вправляти в орієнтуванні в просторі, позначати словами напрямок: ліворуч, праворуч, вперед, назад; розвивати кмітливість, пам’ять; формувати вміння зосереджуватися на виконанні інструкції вихователя

I.Вступна частина

Д/г «Швидко шашки на місця»I

II.Основна частина

1.Розгляд ілюстрацій, де зображені шашки

2.Розповідь вихователя про кольори шашок, напрям їх руху по шашковій дошці

3.Д/г «Чорно-білий потяг»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

6

Шашкова азбука

Вчити знаходити на дошці місце розташування шашки, рахувати клітинки кожної сторони та називати цифри та букви на шашковій дошці; вправляти у правильному розташуванні шашок на дошці; розвивати діалогічне мовлення, логічне мислення, пам’ять; виховувати цілеспрямованість, наполегливість, інтерес до шашкової гри

I.Вступна частина

Д/г «Знайди відмінності»

II.Основна частина

1.Пояснення вихователем правил пересування правил на дошці

2.Вправляння дітей у пересуванні шашок по дошці

3.Д/г «На місця»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

7

Правила гри в шашки

Ознайомити дітей з правилами гри; вправляти у правильному розташуванні шашок на шашковому полі та співвідносити букву та цифру; розвивати пам’ять, логічне мислення, увагу; виховувати впевненість у собі та вміння зосереджуватись

 

I.Вступна частина

Гра-вікторина «Про правила пересування шашок»

II.Основна частина

1.Д/г «На місця»

2.Розповідь вихователя про правила гри

3.Колективне виготовлення плакату «Пам’ятка гри в шашки»

III.Заключна частина

1.Повторення правил гри за допомогою плаката

2.Підсумок заняття

8

Вулиці Чарівної дошки

Ознайомити дітей з поняттям «горизонталь»; вправляти їх в умінні розміщувати шашки простим способом на швидкість; розвивати абстрактне мислення, увагу, дрібну моторику рук; виховувати наполегливість, цілеспрямованість

 

I.Вступна частина

Ігрова вправа «Постав шашку на своє місце»

II.Основна частина

1.Розповідь вихователя про поняття «горизонталь»

2.Практичні вправи по розташуванню та пресуванню шашок по дошці

3.Д/г «Став по черзі»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

9

Прогулянка вулицями

Закріпити знання дітей про поняття «горизонталь»; удосконалювати вміння орієнтуватися в просторі (вгору, вниз, ліворуч, праворуч); розвивати логічне мислення, пам’ять; виховувати інтерес та бажання до гри в шашки

I.Вступна частина

Бліц-гра «Правила гри в шашки»

II.Основна частина

1.Бесіда на закріплення знань дітей про горизонтальні лінії на шашковій дошці

2.Розгляд ілюстрацій на місця розташування шашок

3.Д/г «Без помилок»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

10

Провулки Чарівної дошки

Ознайомити дітей з поняттям «вертикаль»; удосконалювати вміння аналізувати свої дії та дії суперника під час гри; закріпити вміння орієнтуватися на шашковій дошці та у просторі відносно себе; розвивати абстрактне мислення, пам’ять; виховувати наполегливість, інтерес до гри

 

I.Вступна частина

Д/г «Подивись наліво, подивись направо» (орієнтування у просторі відносно себе)

II.Основна частина

1.Розповідь про поняття «вертикаль» на шашковій дошці

2.Робота з ілюстраціями та схемами на закріплення понять «горизонталь», «вертикаль»

3.Д/г «Квадратики-поля»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

11

Проспекти, вулиці і провулки Чарівної дошки

Закріпити знання дітей про гру в шашки, правила гри; вправляти в умінні орієнтуватися на площині, закріпити поняття «горизонтальні», «вертикальні» лінії, розвивати логічне та абстрактне мислення, увагу; виховувати впевненість у собі, увагу

I.Вступна частина

Зайчик Мудрунчик запропонував провести веселе дозвілля серед дітей-шашкістів, але спочатку хоче перевірити, чи готові діти до змагань по шашках

II.Основна частина

1.Робота з плакатом «Пам’ятка гри в шашки»

2.Читання віршів про шашки

3.Д/г «Знайди поле»

4.Д/г «Поділи навпіл»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

12

Веселі шашки (дозвілля)

Продовжувати ознайомлювати дітей з історією виникнення гри в шашки; закріпити знання про правила гри в шашки; формувати вміння орієнтуватися в просторі через ігри-естафети; виховувати витримку, впевненість у собі, дисциплінованість, наполегливість, піднести емоційний настрій у дітей під час шашкових естафет

1.Р/гра «Веселі шашки»

2.Розповідь вихователем цікавинок про гру в шашки

3.Читання віршів про шашки

4.Ігри-естафети: «Розмісти шашки на дошці», «Шашки вперед!», «Знайди адресу шашки»

5.Складання казки «Королівство шашок»

6.Підведення підсумків

7.Нагородження переможців

13

Діагоналі шашкової дошки

Ознайомити дітей із поняттями «діагональ», «двійник», « трійник», «головна(велика) дорога»; закріпити навички розміщення шашок у початковій позиції та виконувати ходи за зразком вихователя; розвивати пам’ять, увагу; виховувати наполегливість, почуття колективізму

I.Вступна частина

Підготовка дошок та шашок до заняття, підбір пар гравців

II.Основна частина

1.Розповідь вихователя про нові поняття

2.Практичні вправи на виконання ходів

3.Д/г «Двійник»

4.Д/г «Став по діагоналі»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

14

Ходи шашок

Учити дітей виконувати хід простою шашкою, дати знання про «тихий хід» та «ударний хід (бій)»;вправляти в орієнтуванні на шашковій дошці, виконувати ходи за зразком вихователя; розвивати логічне мислення, ініціативність; виховувати повагу один до одного, серйозне ставлення до гри

I.Вступна частина

Д/г «По діагоналі»

II.Основна частина

1.Розповідь вихователя про ходи шашок

2.Розгляд ілюстрацій з прикладами ходів

3.Д/г «Будь уважним!»

4.Д/г «Крокуй по черзі»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

15

Правила бою

Ознайомити дітей з правилами бою простих шашок та навчити розв’язувати шашкові задачі; закріпити поняття «тихий хід», «ударний хід»; розвивати пам’ять, увагу, мислення; виховувати сміливість та наполегливість під час гри

I.Вступна частина

Ігрова вправа «Ходи - бий»

II.Основна частина

1.Пояснення правил бою простих шашок

2.робота з ілюстраціями із прикладами ходів та бою

3.Д/г «На місця»

4.Д/г «Будь уважний!»

III.Заключна частина

1.Бліц-гра «Правила бою»

2.Підсумок заняття

16

Перетворення шашки

Ознайомити дітей із «дамкою» та правилами її ходу; закріпити правила гри та вміння розв’язувати шашкові задачі; вправляти в умінні орієнтуватися в просторі; розвивати пам’ять, увагу, творчу ініціативу; виховувати самостійність та інтерес до гри

I.Вступна частина

Логічна розминка

II.основна частина

1.Розповідь вихователя про дамку та пояснення правил її ходу

2.Д/г «Дамка проти простих шашок»

3.Практичні вправи на розв’язання шашкових задач

4.Образорворча робота «Королева шашок Дамка»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

17

Ходи шашок на шашковій дошці

Закріпити знання дітей про ходи простої шашки та дамки, називати адресу шашки та місце розташування; вдосконалювати техніку гри між дітьми; розвивати розумові та вольові якості; виховувати наполегливість та витримку під час гри

I.Вступна частина

Пальчикова гімнастика

II.Основна частина

1.Бесіда «Проста шашка та дамка»

2.Д/г «Назви адресу шашки»

3.Практичні вправляння гри в шашки між дітьми

III.Заключна частина

Підсумок заняття

18

Шашкове військо

Учити дітей будувати шашкові комбінації; дати знання про перетворення шашки в дамку; систематизувати та вдосконалювати вміння дітей грати в шашки; розвивати логічне мислення, наполегливість, винахідливість; прищеплювати інтерес до гри

I.Вступна частина

1.Д/г «Шашки на місця»

2.пальчикова гімнастика

II.Основна частина

1.Розповідь про побудову шашкових комбінацій та перетворення шашки на дамку

2.Розгляд ілюстрацій з різними шашковими комбінаціями

3.Д/г «Дамка»

4.Практичні вправи по грі в шашки між дітьми

III.Заключна частина

1.Д/в «Назви учасників шашкового бою»

2.Підсумок заняття

19

Вправні шашкісти

(міні-турнір)

Створити умови для інтелектуального розвитку дошкільників; активізувати логічне мислення, спостережливість, винахідливість, кмітливість; закріпити правила поведінки під час гри та вміння розв’язувати проблемні ситуації; виховувати впевненість у своїх силах, вміння спокійно реагувати на свої невдачі й позитивно ставитись до успіхів суперника

1.Художне слово про шашки та шашкістів

2.Повторення правил гри та пояснення порядку ходу турніра

3.Проведення жеребкування по визначенню пар для гри

4.Гра між учасниками

5.Визначення переможців та нагородження

6.Підсумок турніру

20

Ні кроку назад

Учити дітей розв’язувати нестандартні завдання для виграшу; вправляти в умінні будувати шашкові комбінації та вдосконалювати техніку гри; розвивати діалогічне мовлення, логічне мислення, пам’ять; виховувати наполегливість, організованість

I.Вступна частина

Р/г «Поверни наліво, поверни направо»

II.Основна частина

1.Демонстрування позицій на дошці, пояснення їх вирішення, показ «удару», «взяття» шашки

2.Практичні вправи по грі в шашки

III.Заключна частина

Підсумок заняття

21

Кольорові

шашки

Формувати інтерес до нетрадиційної гри; вдосконалювати вміння робити розрахунки на декілька ходів вперед; розвивати логічне мислення, впевненість у своїх силах; виховувати почуття впевненості, наполегливість, організованість

 

I.Вступна частина

Розв’язання логічних задач

II.Основна частина

1.Розповідь про гру «Шахи», перегляд ілюстрацій, порівняння з грою «Шашки»

2.Гра «Вибери свій колір» (гра цукерками)

3.Гра «Хто перший розмістить шашки(цукерки) на дошці»

4.Гра в шашки (цукерками)

III.Заключна частина

1.Підсумок заняття

2.Ласування «трофеями»

22

Готуйся до бою

Ознайомити дітей з поняттям «бойова позиція» та закріпити знання про «тихий хід», «ударний хід(бій)»; удосконалювати техніку гри та вміння розміщувати шашки за схемою; розвивати дрібну моторику пальців рук, увагу, логічне мислення; виховувати впевненість у власних силах

I.Вступна частина

Вікторина «Правила гри »

II.основна частина

1.Бесіда «Бойова позиція»

2.Д/г «Будь уважним!»

3.Д/г «Морські пригоди»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

23

Шашкова комбінація

Учити дітей розв’язувати задачі на  шашковій дошці, знаходити нові рішення; закріпити знання про дамку; розвивати пам’ять, образне та логічне мислення; виховувати наполегливість, винахідливість

 

I.Вступна частина

Д/в «Знайди помилку»

II.Основна частина

1.Вправляння в техніці розв’язання шашкових комбінацій

2.Д/г «Прорив»

3.Д/в «Дамка»

4.Вправи на вдосконалення гри

III.Заключна частина

Підсумок заняття

 

24

Дамки проти простих шашок

Ознайомити дітей з ускладненням гри: з одного боку прості шашки, із протилежного – дамки; удосконалювати вміння застосовувати отримані знання на практиці; розвивати пам’ять, логічне мислення; виховувати наполегливість, самостійність у прийнятті рішень під час гри

 

I.Вступна частина

Д/в «Хто перший розмістить шашки на дошці»

II.Основна частина

1.Пояснення вихователя про варіанти розміщення шашок та дамок на дошці

2.Практичне вирішення комбінації: 5 простих шашок проти однієї дамки

3.Д/г «Дамка»

4.Д/г «Двійник»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

 

25

Ми – шашкісти-оптимісти

(міні-турнір)

Продовжувати вчити дітей свідомо сприймати ігрову задачу, виконувати ігрові дії за правилами, дотримуватись почерговості дій; вчити розв’язувати проблеми пошукового характеру, відстоювати свою позицію за потреби; виховувати наполегливість, цілеспрямованість, інтерес до шашкової гри, та бажання продовжувати гру в майбутньому

 

1.Урочисте відкриття турніру

2.вікторина «Розумні шашкісти»

3.Оголошення порядку проведення турніру

4.Жеребкування

5.Проведення практичних ігор між дітьми

6.Аналіз результатів гри

7.Нагородження переможців

8.Підсумок турніру

26

Один у полі воїн

Закріпити вміння дітей розв’язувати шашкові комбінації; удосконалювати техніку гри, вміння будувати тактику, орієнтуватися на шашковій дошці; формувати у дітей інтерес до спортивної гри; розвивати пам’ять, логічне мислення; виховувати вміння зосереджуватись та долати труднощі

I.Вступна частина

Бліц-гра «Швидко говори про шашки»

II. Основна частина

1.Д/в «Дамка», «Жертва»

2.Вправляння у техніці розв’язання шашкових комбінацій

3.Д/г «Знайди адресу шашки»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

27

Бій із суперником

Учити дітей будувати та виконувати «захват» шашок суперника; ознайомити з поняттям «нічия»; вдосконалювати техніку гри між дітьми; розвивати пам’ять, увагу, мислення; виховувати сміливість та наполегливість під час гри

 

I.Вступна частина

Читання віршів про шашки

II.Основна частина

1.Пояснення вихователем понять «захват», «нічия»

2.Розгляд ілюстрацій із прикладами

3.Д/г «Морські пригоди»

4.Д/г «Без помилок»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

28

Розв’яжи задачу – знайди удачу

Закріпити вміння виконувати розрахунки на декілька ходів уперед; удосконалювати техніку гри в шашки; розвивати логічне мислення, діалогічне мовлення; виховувати бажання брати участь у колективній грі

 

I.Вступна частина

Складання та відгадування загадок про шашки з зайчиком Мудрунчиком

II.Основна частина

1.Поясненнявихователя про виконання розрахунків на декілька ходів уперед;

2.Д/г «Шашкова азбука»

3.Д/г «По діагоналі»

4.Д/г «Жертва»

III.Заключна частина

Підсумок заняття

29

Морські пригоди шашок

Закріпити знання дітей про гру в шашки, вміння знаходити рішення в простих комбінаціях; продовжувати вправляти в умінні орієнтуватися в просторі; розвивати дрібну моторику рук, спостережливість, образне мислення; виховувати вміння зосереджуватися

 

I.Вступна частина

Слухання аудіозапису морських звуків; вихователь пропонує подорож до моря

II.Основна частина

1.Вікторина «Кмітливі мандрівники»

2.Подорож уявними зупинками з виконанням завдань:

Гра в шашки між піратами та мореходами;

Робота зі схемами розміщення шашок;

Гра «Знайди скарб»(за картою)

III.Заключна частина

1.Розгляд скрині скарбів(шоколадні монети)

2.Підсумок заняття

30

Один - багато

Ознайомити дітей із сеансом одночасної гри як одним із видів шашкової гри; вдосконалювати техніку гри, вміння будувати шашкову комбінацію; розвивати образне та логічне мислення; виховувати наполегливість, чесність

I.Вступна частина

Д/в «Шашки на місця»

II.Основна частина

1.Пояснення вихователя про одночасну гру та її правила

2.Сеанс одночасної гри з вихователем

3.Аналіз результатів гри

III.Заключна частина

Підсумок заняття

31

Всі до гри

Систематизувати знання дітей про шашкову гру; вдосконалювати вміння виконувати розрахунки на декілька ходів уперед, будувати шашкові комбінації; закріпити шашкову азбуку, вміння розповідати про свої ходи, дотримуватися правил гри; розвивати логічне та образне мислення, спостережливість; виховувати інтерес до колективної гри

Вступна частина

Бесіда про змагання та їх правила(підготовка до підсумкового заняття)

II.Основна частина

1.Д/г «Шашкова азбука»

2.Д/г «Дамка»

3.Д/г «Прорив»

4.Д/г «Жертва»

III.Заключна частина

1.Колективне вивчення девізу майбутніх змагань

2.Підсумок

32

Гравці, до бою!

(підсумкове заняття)

Закріпити знання, вміння та навички дітей грати в шашки; вдосконалювати вміння робити розрахунки під час гри, знаходити розв’язання різних задач; формувати у дітей інтерес до спортивної гри - шашки; розвивати розумові та вольові якості; виховувати впевненість у собі, бажання продовжувати грати в шашки у майбутньому

1.Слово вихователя про гру в шашки, запрошення дітей до змагань

2.Настанова дітей на гру, вигукування девізу шашкістів

3.Вікторина «Знаємо все про шашки»

3.Самостійне утворення дітьми пар для гри

4.Проведення ігор

5.Підведення підсумків гри, вручення медалей, призів

6.Підсумок роботи гуртка «Цікаві шашки » за рік

 Друк  E-mail

Коментарі   

0 #1 profile 31.10.2018, 20:44
Need cheap hosting? Try webhosting1st, just $10 for an year.

Цитата

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Яндекс.Метрика