Ось до нас прийшла зима - білосніжна, чарівна... Зимові явища та розваги, як люди зустрічають зиму, як готуються до зимівлі тварини, які птахи зимують в нашій місцевості та як люди їм допомагають - всі ці та інші знання здобудуть діти нашого закладу протягом грудня

Конспекти занять народознавчого спрямування

Інтегроване заняття для дітей раннього віку

Тема: До бабусі в гості

Вид:  інтегроване, підгрупове

Програмовий зміст:

-        Розвивати інтерес до людей різної статі, віку.                          

-        Вправляти в уміння запамятовувати й на прохання дорослого виразно розповідати забавлянки.

-        Навчити пізнавати властивості художніх матеріалів через освоєння маніпулятивних  дій з тістом.

-        Формувати елементарні уявлення про продукти харчування та їх приготування –  бублики.

-        Виховувати доброзичливість, виробляти в умінні приємно спілкуватися.

Матеріал: бублики, кошик, тісто, мак, дощечки, серветки, велика хустка.

 

Хід заняття

І. Мотивація до діяльності

- Сьогодні у нас у групі з’явиться ще один гість, але щоб цей гість з’явився вам треба всім заплющити очі!

Вихователь пропонує всім дітям заплющити очі. В цей час вона вдягає на голову хустку та окуляри

-         Добрий день, діти я бабуся. Я прийшла до вас в гості не з пустими руками, а з гостинцями. Хочете подивитися що я вам принесла в кошику.

ІІ. Основна частина

1.      Розгляд бубликів

Вихователь відкриває серветку та пропонує дітям зазирнути в кошик

- Що це? (бублички)

- З чого вони зроблені? ( з тіста )

- Якої форми? ( круглі )

- Чим прикрашені? (маком)

Вихователь пропонує приготувати для гостей бублички

-          З чого ми зробимо бублички? (з тіста)

 

2.      Промовляння потішки «Я печу, печу, печу»

Вихователь пропонує дітям пригадати потішку «Я печу, печу, печу»

Я печу, печу, печу

Діткам всім по калачу.

Маком я їх потрушу,

В піч гарячу посаджу.

Випікайтесь, калачі,

У натопленій печі.

Буду діток я скликати,

Калачами частувати.

 

3. Розгляд-обстеження маку

- Чим ми будемо прикрашати бублички? (маком)

- Що це? (мак)

- Якого він кольору? (чорний)

- Який за величино.? (маленький )

- Якої форми? ( круглі )

4. Підготовка до ліплення. Пальчикова гімнастика «Ми - пекарі»

Пекарями щоб стати,

Треба пальці розім’яти.

( стискають і розтискають кулачки )

Тісто розминаємо,

У стовпчики скачаємо

( Потерти долоньки одне об одну )

Далі зігнемо у кільця.

( імітаційні рухи )

      От і бублик, подивіться !

      (скласти кільце з долоньок )

      5.  Практична робота дітей.

Ліплення бубликів з тіста

      ІІІ. Підсумок

      Вихователь пропонує дітям помити руки і посмакувати її бублички.

 

Інтегроване заняття для дітей молодшого дошкільного віку

Тема: Килимок для друга

 

Вид: інтегроване, підгрупове

Програмовий зміст:

-          Збагачувати знання про українську культуру, народні ремесла, зокрема килимарство;

-          Сприяти розвитку пошуково-дослідницької діяльності, надати дітям можливість експериментувати з нитками та тканиною;

-          Удосконалювати вміння обстежувати предмети, порівнювати їх між собою;

-          Прищеплювати навички уважного слухання та розуміння змісту сприйнятого на слух повідомлення, запитання; заохочувати до висловлювання власних думок;

-          Збагачувати уявлення про устрій людського житла, предмети домашнього устрою людей в минулому та сучасності; формувати вміння встановлювати зв`язки між призначенням предмета та матеріалом, з якого він зроблений; ознайомлювати з новими предметами, речами, знаряддям, матеріалами;

-          Сприяти усвідомленню важливості виконання потрібної справи;

-          Розвивати дрібну моторику рук;

-          Виховувати патріотичні почуття, повагу до культурних надбань українського народу;

-          Плекати вміння товаришувати, відчувати потребу у співчутті та взаємодопомозі.

 

Матеріали: аудіозапис, відеоролик «виготовлення килимів», нитки для вишивання та в’язання, смужки тканини різного кольору, будівельна сітка, картинки із зображенням предметів до гри «Добери потрібну річ», натуральні приклади сучасних та давніх килимів

 

Попередня робота: перегляд альбому «Народні ремесла», обстеження предметів домашнього вжитку минулого, відвідання музею народознавства, д/г «Що якому майстрові потрібно?»

 

Хід заняття

І. Мотивація діяльності

- Діти, сьогодні в дитсадок не прийшов Саша. Він захворів. Про це повідомила мене його мама. Вона прислала на телефон голосове повідомлення. Ось послухайте.

 Звучить аудіозапис:

«Доброго ранку. Саші сьогодні не буде в дитсадку, він захворів. У нього кашель та температура. Це, мабуть, через те, що він стає босими ніжками на підлогу, коли встає з ліжка. До побачення».

- Ось бачите, яка прикра історія. Як ви думаєте, чого у Саші мерзнуть ніжки?

- Це ж тепер Саша буде весь час хворіти, часто пропускати дитсадок. Вам його шкода?

- А що ж робити?

Вихователь вислуховує всі припущення дітей та підводить їх до того, що краще буде виготовити Саші килимок до ліжечка, щоб в нього не мерзли ніжки.

- А чи знаємо ми як робити килимок?

 

ІІ. Основна частина

1. Розповідь вихователя «Мистецтво килимарства»

- Ще з давніх-давен люди виготовляли килими. В Україні теж були майстри килимарства, які виготовляли чудові доріжки, килими. Їх поважали та дякували за гарні речі. Адже зовсім не просто виготовити такий килим, щоб був міцним, теплим, красивим. Потрібно прикласти багато вміння та терпіння.

 

2. Перегляд відеоролика про виготовлення килимів

- Діти, хочете ви подивитися, як виготовляють килими народні майстри?

- У цьому нам допоможе наш розумний комп’ютер.

Перегляд відеоролика «виготовлення килимів»

- Що ви цікавого дізналися про виготовлення килимів?

 

3. Д/г «Добери потрібну річ»

- Яка  клопітка та цікава робота у майстрів килимарів. А що ж потрібно для виготовлення килимів?

- Давайте розглянемо картинки та відберемо потрібні речі.

Діти відбирають картинки та прикріплюють їх на дошці біля зображення майстра

 

4. Обстеження-розгляд килимів

- Сучасні майстри теж виготовляють килими, але вони відрізняються від тих, які зробили давні килимарі. Давайте їх розглянемо.

Діти на груповому килимку розглядають натуральні приклади килимів, називають кольори, візерунки, обстежують дотиково, визначають м’якість.

- Діти, який килим вам сподобався більше? Чому?

 

5. Пошуково-дослідницька діяльність з нитками, тканиною

- Щоб зробити гарний килим, майстрові потрібно багато ниток. Діти, як ви думаєте, які нитки потрібні для виготовлення килима?  (Різнокольорові, міцні)

- Давайте проведемо експеримент, щоб визначити, які саме нитки потрібні майстрові.

Дітям пропонуються нитки для вишивання та в’язання. Вони пробують їх розірвати, визначають, що чим товща нитка, тим вона міцніша, а отже і килим буде міцним та теплим.

-А ще для виготовлення килимка можна використати смужки тканини. Давайте і їх дослідимо: чи міцні вони та теплі і чи гарний з них міг би вийти килим.

Діти обстежують смужки тканини і доходять  до думки, що і з такого матеріалу може вийти міцний килимок.

6. Практична діяльність

- Молодці, діти, ви добре попрацювали, багато дізналися про килимарство і, мабуть, вже готові робити килимок для Саші.

а) пояснення послідовності виконання роботи

- У нас є спеціальні смужечки тканини, вони різного кольору. І є килимова сітка. Ми будемо на цю сітку прив’язувати смужечки і у нас вийде гарний, теплий, різнокольоровий килимок.

б) практична діяльність дітей

 

ІІІ. Підсумок заняття

- Діти, вам сподобався килимок, який ми виготовили для Саші?

- З якими побажаннями ми його йому подаруємо?  

 

Інтегроване заняття для дітей старшого дошкільного віку

Тема: Козацькими стежками

Вид: інтегроване, підгрупове

Програмовий зміст:

-          Поглиблювати знання дітей про історію українського козацтва, його кодекси , лицарські правила , життя козаків в давнину , їх звичаї , традиції ; закріплювати знання про світ речей , якими користувалися козаки в давні часи в побуті , в походах та під час бою.

-          Закріпити знання про визначні місця України : їх назви, особливості зовнішнього вигляду ; впізнавати та  називати їх під час перегляду відеоролика.

-          Вправляти в умінні користуватися умовною міркою під час вимірювання рідких та сипучих речовин ; закріпити рахунок в межах 10.

-          Продовжувати вчити складати творчі розповіді за допомогою предметних картинок  ;  вміти пояснити зміст прислів’я.

-          Розвивати увагу, мислення, пам’ять, зв’язне мовлення.

-          Виховувати любов до рідного народу, краю; патріотичні почуття через впровадження козацьких виховних традицій.

 

Матеріал : демонстраційний: ноутбук , відеоролик про визначні місця України, ілюстрація до прислів’я, схема – рецепт;

 роздавальний: речі , які належали козакам та інші речі; тарілки, ложки, продукти для приготування куліша, лічильні палички, розрізні картинки , предметні картинки.

 

Хід заняття:

І. Мотивація до діяльності

Вихователь пропонує дітям переглянути відеоролик з зображенням визначних місць нашої країни.

-     Які краєвиди побачили ?

-     Що впізнали ? Назвіть.

-     В якій країні знаходяться всі ці місця ? ( в Україні ).

-     Наша країна дуже красива , в ній з давніх–давен є багато красивих місць.

А є такі країни , в яких майже немає красивих місць , родючих земель , і люди цих країн хотіли захопити наші землі , жити на цих землях , в цій країні. Але дуже добре , що в нашій країні завжди : як зараз так і в давнину були люди , які захищали наші землі від ворогів , не давали їм загарбати їх

 - Чи знаєте ви , хто це такі були ?

 - Хто в давнину захищав наші землі ? ( козаки )

 - Так , це були козаки.

 

ІІ. Основна частина

1. Дидактичне завдання « Вибери необхідні речі».

- Що ви знаєте про козаків ? ( відповіді дітей ).

- Відправляючись в похід козаки брали з собою все необхідне .

- Що ж вони брали з собою ?

На столі розкладені різноманітні речі ; діти з купи речей кожен вибирає одну річ , яка на їх думку необхідна козакові в поході , пояснюють свій вибір, наприклад : казан – для того , щоб готувати їжу ; шабля – щоб оборонятися в бою ; рюкзак – щоб складати всі необхідні речі тощо.

Потім всі ці речі складають окремо на стіл.

 

     2. Дидактична вправа «Готуємо за рецептом»

- Подорожуючи козаки готували собі їжу. Яка славнозвісна їжа козаків ? ( куліш )

- А чи знаєте ви з яких продуктів готується куліш ? Назвіть їх.

- Ось в мене є рецепт, який козаки завжди мали при собі. Тут рецепт на одну порцію куліша, а це значить – на одного козака. Кухар рахував на скількох козаків готувати, помножував кількість козаків на цю порцію і так готував , щоб на всіх вистачило.

            - А чи хочете ви за цим рецептом спробувати зготувати собі справжній куліш ?

            - Щоб на всіх вистачило кожен буде собі набирати продукти для куліша за рецептом. Потім ми все зсипемо в один казан і попросимо наших кухарів , які працюють в садочку , щоб нам його зготували.

Діти миють руки , одягають фартушки.

Діти за рецептом беруть продукти , вимірюють їх умовними мірками кожен собі в тарілку , потім все висипають в казан , помічник вихователя відносить казан на кухню.

 

      3. Фізкультхвилинка :

- У вільний час козаки розважалися. Вони грали в різноманітні ігри. Дуже полюбляли гру « Ой Василю-товаришу». Давайте і ми трішки розважимося та пограємо в цю гру.

Лічилкою вибирають Василя :

Стоїть верба над потоком

Похилилась одним боком.

Похилилась до води

Ти – води.

Слова до гри :

Ой Василю-товаришу ,

Подивись-но на нас.

Відгадай-но товаришу

Яка праця у нас.

А як не вгадаєш будемо карати.

Тоді будеш перед нами

Три дні танцювати.

Показують рухи : рубають дрова , чистять картоплю , підмітають , косять .

 

4.      Дидактична гра «Склади з частин ціле»

Вихователь пропонує скласти дітям картинки з частин і відгадати на кого вони можуть вказувати. Діти складають розрізні картинки з зображенням предметів , які вказують на коня. Вихователь ставить запитання типу:

- Що ти склав? Для чого це потрібно?

            - А в тебе що ? тощо

- Так кому потрібні всі ці предмети ? (коню)

- Ким є кінь для козака у поході ? (помічником, другом , товаришем).

- Чому ? (складання міні-розповідей про значення коня в житті козака).

 

     5. Обговорення прислів’я «Кінь – козакові крила» (мнемотехніка)

Вихователь прирощує дітям подивіться на картинку-схему.

            - Що на ній зображено ? ( кінь , козак , крила ).

            - Як ви можете пояснити те, що зображено на картинці?

Розбір прислів’я : « Кінь – козакові крила».

 

     6.  Складання розповіді про життя козаків (мнемотехніка)

– А чи хочете ви скласти власну розповідь про життя козаків?

-       В цьому нам допоможуть ці картинки (на столі перевернуті донизу картинки з зображенням різних предметів)

-       А щоб ми не забули свою розповідь, ми запишемо її на диктофон.

Діти по черзі беруть по одній картинці і розповідають про використання даної речі козаками.

Розповідь записується на диктофон, а  потім прослуховується дітьми.

 

    7. Розгляд справжнього куліша.

Помічник вихователя заносить казан з  кулішем. Вихователь відкриває казан, пропонує роздивитись його ближче, звертає увагу на колір, запах.

 - У нас вже скоро буде обід, то ж і скуштуємо його за обідом.

 

            ІІІ. Підсумок.

 - Що нового , цікавого дізналися про життя козаків ?

 

 - Що сподобалося виконувати найбільше ?

 Друк  E-mail

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Яндекс.Метрика