Літо - час відпочинку та оздоровлення дітей. У нашому садочку дітям пропонують не лише загартуватися, а й спостерігати та пізнавати світ, розвиватися фізично та естетично, цікаво проводити дозвілля

Кольорова математика Кюізенера

Одне з найважливіших завдань виховання маленької дитини – розвиток її розуму, формування таких мислитель них вмінь і здібностей, які дозволять засвоїти нове. Кожен дошкільних – це маленький дослідник, який з радістю та здивуванням відкриває для себе світ.

Математика займає чільне місце в системі дошкільної освіти. Люба математична задача на кмітливість, для якого б віку вона не призначалася, несе в собі певне розумове навантаження, яке частіше за все замасковане цікавим сюжетом. Розумове завдання – знайти шлях вирішення – реалізується засобами гри та в ігрових діях.

Важливо навчити дітей не тільки рахувати, вимірювати та вирішувати арифметичні задачі, але й розвивати в них здібність бачити, відкривати в навколишньому світі якості, відношення та залежності, вміння «конструювати», оперувати предметами, знаками та символами.

Особливу роль на сучасному етапі відводиться нестандартним дидактичним засобам. Сьогодні особливою популярністю серед педагогів користуються кольорові палички Кюізенера.

Палички Кюізенера являють собою кольорові пластмасові брусочки (призми) різної довжини. Плоский варіант паличок – смужки – можна виготовити власноруч з двохстороннього картону.

Розмір, см.

Колір

Умовне позначення

2Х2

Біла

1

2Х4

Рожева

2

2Х6

Блакитна

3

2Х8

Червона

4

2Х10

Жовта

5

2Х12

Фіолетова

6

2Х14

Чорна

7

2Х16

Бордова

8

2Х18

Синя

9

2Х20

Оранжева

10

На кожну дитину необхідно мати 1 такий комплект паличок.

Кольорові смужки прості та зручні в роботі. На відміну від паличок, вони крупніші, виготовлення їх не потребує особливих зусиль, а навчальні можливості та ефективність ніскільки не менші, ніж у паличок. Демонстраційний набір смужок для роботи на фланелеграфі педагог може виготовити власноруч.

З паличками чи служками можна грати як на столі так і на підлозі.

Використання чисел в кольорі дозволяє розвинути у дошкільнят уявлення про число на основі рахунку та вимірювання. Виділення кольору та довжини паличок  допоможе дошкільникам засвоїти ключові для їх віку засоби пізнання – сенсорні еталони и такі способи пізнання, як порівняння, зіставлення предметів за деякими  ознаками.

Від елементарної гри з кольоровими паличками діти поступово просуваються до поняття просторово-кількісних характеристик, які засвоюються  в спільній діяльності дитини та дорослого. Важко не обмежувати показом готових будов. Необхідно дати можливість обирати дії дитині самій, тоді гра стане радісним відкриттям нового. Діти швидко вчаться переводити гру фарб в  числові відношення.

Перш ніж почати заняття з дітьми, дайте їм можливість роздивитися палички. Спостерігайте за тим, як діти грають з паличками: викладають узори, конструюють, розвивають сюжетно-рольову або самостійну гру тощо. Можливо, уже в ході цих ігор дітям вдасться зробити власні відкриття:

-         Смужок багато, вони різного кольору;

-         Є смужки однакових кольорів, є  - різного;

-         Одні смужки довші, інші коротші.

Спостереження за діяльністю дітей дозволить педагогу отримати інформацію:

-         Про направленість інтересів кожної дитини;

-         Про те, наскільки самостійно і як довго вона вирішує запропоновану їй задачу, яким способом це робить;

-         Про те, які завдання ставить сама перед собою, наскільки ініціативна при цьому;

-         Про рівень розвитку тієї чи іншої дитини.

В даному посібнику пропонується ряд ігор та вправ, на основі яких проводяться заняття по навчанню дітей математиці та їх орієнтовний розподіл згідно з блочно-тематичним плануванням роботи. Завдання подаються з урахуванням вікових можливостей дітей, але не зважаючи на це важливо не спішити, не переходити до наступного завдання або гри, якщо дитина погано засвоїла матеріал.

Ігри та вправи полягають у групуванні паличок за різними ознаками, створенню з них будов. Діти засвоюють склад комплекту паличок, їх колір, відношення за розміром.

Окрім виразів «такий самий», «не такий як» використовуються слова «однакові», «різні».

В ході цих ігор педагог повинен допомогти кожній дитині виділити ознаки, за якими порівнюють смужки: колір, довжина. Для цього пропонує дитині наступне:

-         Знайди та покажи паличку таку ж за кольором (довжиною);

-         Відбери всі червоні (сині, жовті тощо) палички, палички такої ж довжини;

-         Відбери палички різного кольору;

-         Перечисли кольори всіх паличок на столі;

-         Розфарбуй кульку так, щоб її колір та колір палички співпадали.

В ході виконання дитиною цих завдань неважко вияснити, які кольори вона відрізняє. В разі якщо у неї виникли труднощі при визначенні кольору тієї чи іншої палички, спочатку покажіть, а потім назвіть її. Потім допоможіть знайти смужку такого ж кольору, а потім предмети такого ж кольору в навколишньому середовищі. При порівнянні довжини паличок супроводжуйте свої дії словами «Це довга смужка, а це коротка».

Педагог повинен пропонувати дітям питання пошукового характеру, допомагати спів ставляти палички одночасно і за кольором і за довжиною. Такі завдання спонукатимуть дитину до усвідомлення співвідношення кольору та довжини смужок.

 

В нашому закладі розроблено систему роботи з кольоровими паличками Кюізенера. Її основна частина виражена орієнтовним перспективним розподілом ігор за блочно-тематичним плануванням закладу та розділено в залежності від віку дітей на три розділи.

До Вашої уваги приклад такого розподілу за темою блоку «Дім, в якому ми живем»

 

Орієнтовний перспективний розподіл ігор для дітей молодшого дошкільного віку

(4-й рік життя)

 

Тема тижня

Назва гри або ігрової вправи

Мета

Матеріал

 «Я прийшов в цей гарний дім»

Ігрова вправа «Привіт, паличко»

Ознайомити дітей з паличками, що містяться в наборі.

З’ясувати відмінності кольору паличок в залежності від розміру.

 

Набір паличок.

Фігурки зайчика, білочки.

Викладання за зразком «Доріжка до дитячого садка»

Формувати вміння працювати зі схемою, накладати палички на їх зображення

 

Набір паличок.

Альбом «Чарівні доріжки»

 «Іграшками граюся, про довкілля дізнаюся»

Гра-конструювання «Поїзд»

Розвивати вміння дітей порівнювати палички за довжиною.

Формувати вміння викладати палички від найкоротшої до найдовшої

 

Набір паличок.

Силует паровоза.

Іграшки для обігрування сюжету

 «Від маленької дитини, до великої родини»

Ігрова вправа «Будуємо доріжки»

Вчити розрізняти та групувати палички за кольором, засвоїти еталони кольору та їх назви, використовувати в мовленні слова «такий же», «однакові» тощо.

 

Набір паличок.

 «Великі історії для маленьких дітей»

Гра «Стрічки в дарунок»

Вчити розрізняти та групувати палички за кольором, засвоїти еталони кольору та їх назви, використовувати в мовленні слова «такий же», «однакові» тощо, формувати навички самоконтролю, самооцінки.

 

Набір паличок, силуети бабусі, мами.

 

 

Орієнтовний перспективний розподіл ігор для дітей молодшого дошкільного віку

(5-й рік життя)  

 

Тема тижня

Назва гри

Мета

Матеріал

 «Я прийшов в цей гарний дім, про мене піклуються у нім»

Вправа «Малюємо кольоровими паличками»

Розвивати художні здібності дітей,  вчити відбирати палички потрібного кольору та числового значення, розвивати орієнтування в просторі.

 

 

 

Набір паличок, мотрійки, картинки, які можна помістити в рамку.

 

 «Іграшками граюся, про довкілля дізнаюся»

Ігрова вправа «Довгі та короткі стрічки для ляльок»

Розвивати у дітей орієнтування у просторі, кількісні уявлення, вчити дітей порівнювати палички за довжиною двома способами – накладання та прикладання.

 

 

Набір паличок, лялька.

 «Від маленької дитини, до великої родини»

Ігрова вправа «Килимок для кішечки»

Розрізняти палички за кольором та довжиною, складати квадрат з паличок, формувати навички самоконтролю.

 

 

Набір паличок.

Викладання за зразком «Кішечка», «Мишка»

Розвивати  вміння працювати зі схемою, накладати палички на їх зображення

 

Набір паличок.

Альбом «На золотому крильці …»

 «Великі історії для маленьких дітей»

Ігрове завдання «Вулиця з різнокольорових паличок»

Познайомити дітей з співвідношенням різних паличок – їх кольором та числом.

 

 

 

Набір паличок.

Альбом «На золотому крильці …»

 

Орієнтовний перспективний розподіл ігор для дітей старшого дошкільного віку

(6-й рік життя)

 

Тема тижня

Назва гри або ігрової вправи

Мета

Матеріал

 «Я прийшов в цей гарний дім»

Ігрове завдання «Для вас, дівчатка», Для вас, хлопчики»

Розвивати вміння самостійно викладати зображення користуючись схемою, складання сюжету, складання розповіді.

 

 

Набір паличок.

Альбом «На золотому крильці …»

 «Іграшками граюся, про довкілля дізнаюся»

Ігрова вправа «Як Білочка та Їжачок грали з числами»

Вчити дітей збільшувати та зменшувати числа на 1, формувати навички самоконтролю та самооцінки.

 

 

 

 

Набори паличок

 «Від маленької дитини, до великої родини»

Ігрова вправа «Покажи, як ростуть числа»

 

 

 

Вчити дітей складати число з двох менших чисел, формувати навички самоконтролю та самооцінки.

 

 

 

Набір паличок, набір карточок з цифрами

 «Великі історії для маленьких дітей»

Ігрова вправа «Як дізнатись номер будинка»

Вчити дітей складати число з двох менших чисел, формувати навички самоконтролю та самооцінки.

 

 

 

 

Набори паличок, будиночки без номерів на кожну дитину, набори карточок з цифрами.

 

 

 Друк  E-mail

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Яндекс.Метрика